Inloggen

Welkom bij Humanitasdmh-thuiswerkplek.nl; de plek waar je alle benodigdheden voor je thuiswerkplek bestelt. Alle artikelen voldoen aan de arbonormen, waardoor je er zeker van kunt zijn dat je op een optimale en verantwoorde manier kunt thuiswerken.

Bezoek je voor de eerste keer deze shop?
Klik dan op "wachtwoord vergeten", dan kom je bij een scherm om je account door middel van het invullen van je gebruikersnaam te activeren. Hierna ontvang je een email om je wachtwoord zelf in te geven en kun je aan de slag!

Login
Wachtwoord vergeten?

Thuiswerkregeling

Inleiding

Thuiswerken was al mogelijk bij Humanitas DMH. Door de COVID-19 pandemie die in 2020 uitbrak waren we echter genoodzaakt thuis te werken en is voor een deel van onze werknemers thuiswerken de norm geworden. De periode van thuiswerken heeft ons geleerd dat werken op afstand vanuit huis goed gaat. Op basis van deze ervaringen is besloten om een blijvende verdeling van thuiswerken én op kantoor te stimuleren.
Waar moeten we als werkgever op letten bij thuiswerken, en wat vinden onze werknemers belangrijk aan een thuiswerkplek en het maken van afspraken daarover? Dit is verwerkt in een thuiswerkregeling en beschrijft op welke wijze invulling wordt gegeven aan de thuiswerkplek.

Doel

Het vastleggen van het regeling omtrent thuiswerken waarbinnen thuiswerken wordt gefaciliteerd.

Resultaten

Met de thuiswerkregeling worden de volgende resultaten beoogd:
  • Medewerkers die thuiswerken doen dat veilig en verantwoord met een werkplek die voldoet aan de normen van de Arbeidsomstandighedenwet en inachtneming van de Arbeidstijdenwet
  • Thuiswerken leidt tot meer flexibiliteit en efficiency en werkplezier;
  • Thuiswerken leidt tot een bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot, vanwege de reducering van het aantal reisbewegingen voor het woon-werkverkeer en dienstreizen;
  • Medewerkers die thuiswerken worden gefaciliteerd in de thuiswerkplek.

Uitgangspunten

Wie komt in aanmerking voor thuiswerken?
Het initiatief om thuis te werken ligt bij Humanitas DMH. De leidinggevende beoordeelt of de functie en/of rol van de werknemer geschikt is om deze vanuit huis uit te oefenen. In principe kunnen werknemers alleen thuiswerken als de werkzaamheden worden verricht door het gebruik van een computer, als zelfstandig werken thuis mogelijk is, als de thuiswerkplek aan de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidstijdenbesluit voldoet én als overleg of contact met collega’s van de werknemer online plaats kan vinden. In alle andere gevallen wordt zorggedragen voor een werkplek op één van de locaties.
Van de werknemer die thuiswerkt wordt verwacht dat hij of zij in staat is om op een professionele wijze de werkzaamheden thuis kan doen. Dit houdt onder meer in dat de werknemer gedurende de gebruikelijke werkuren van de werknemer, zoals vastgelegd in het rooster, voor zowel collega’s als voor derden bereikbaar is. Daarbij wordt van de werknemer verwacht dat hij in staat is om zelfstandig te werken en voldoende zelfdiscipline heeft om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren.

Uitgangspunten thuiswerken:
  • De leidinggevende maakt in overleg met de medewerker afspraken over thuiswerken. Thuiswerken is niet verplicht;
  • Het is aan de leidinggevende om te bepalen wie mag thuiswerken. Thuiswerken is niet specifiek voorbehouden voor bepaalde rollen of functies;
  • Voor een ideale en veilige thuiswerkplek hanteren we de uitgangspunten van de Arbeidsomstandighedenwet en de Arbeidstijdenwet;
  • Als de werknemer niet de mogelijkheid heeft om conform de aandachtspunten 1 thuis te werken, dan wordt de werknemer afgeraden om thuis te werken.

De thuiswerkplek

Thuiswerkplek
Humanitas DMH zorgt voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en is verantwoordelijk om thuiswerken binnen de kaders van de wetgeving mogelijk te maken en over de naleving hiervan goede afspraken te maken met de werknemer.


Middelen thuiswerkplek
Om op een verantwoorde wijze vanuit huis te kunnen werken, worden de volgende middelen ter
beschikking aan de werknemer:
  • laptop met tas;
  • een beeldscherm en/of laptop verhoger;
  • een dockingstation;
  • een toetsenbord en een muis;
  • een smartphone;
  • toegang tot het netwerk van Humanitas DMH;
  • E1 of E3 licentie Microsoft office;
  • ergonomische bureaustoel en bureau.
Faciliteren thuiswerkplek
Het faciliteren van medewerkers in hun thuiswerkplek wordt centraal georganiseerd vanuit facilitaire zaken door een externe leverancier. Hiermee behouden we uniformiteit in de middelen en wordt meubilair circulair en duurzaam ingezet. Ook ligt de administratie, logistiek en opslag bij de leverancier. Nog een belangrijk voordeel is dat het meubilair professioneel en ARBO technisch in orde, waardoor Humanitas DMH aan de ARBO richtlijnen voldoet. Een nadeel is dat
medewerkers een beperkte keuze hebben waardoor de thuiswerkplek weinig gepersonaliseerd kan worden.

Thuiswerkvergoeding
De werknemer die thuiswerkt ontvangt op thuiswerkdagen een tegemoetkoming in de kosten als gevolg van het thuiswerken. Een zogenoemde thuiswerkvergoeding van € 2,00 per thuiswerkdag. Op een thuiswerkdag ontvangt de werknemer dus niet de standaard reiskostenvergoeding woon-werkverkeer. De vergoeding thuiswerken of reiskosten worden door het inplannen van het rooster uitbetaald.

Werk- en rusttijden
In geval van thuiswerken zijn de werk- en rusttijden van de werknemer conform het
overeengekomen rooster in ESS. Indien de werknemer, om welke reden dan ook, zijn werktijd op een andere wijze wilt of moet invullen, dient deze altijd binnen de kaders van de wettelijke arbeid­en rusttijd uitgevoerd te worden.

Optimaliseren thuiswerkplek
De kosten die voortvloeien uit het verder optimaliseren van de thuiswerkplek (anders dan
voornoemd), komen volledig voor rekening van de werknemer.

Aandachtspunten thuiswerkplek
Humanitas DMH heeft idealiter de volgende aandachtspunten voor de thuiswerkplek van de
werknemer:
  • het is een ruimte waar ongestoord kan worden gewerkt;
  • in de ruimte is voldoende dag- en/of kunstlicht aanwezig;
  • de werknemer stelt de bureaustoel en het bureau volgens de (ARBO) richtlijnen in;
  • de werknemer positioneert de laptop, het toetsenbord en het beeldscherm volgens de (ARBO) richtlijnen;
  • de werknemer beschikt over een goede internetverbinding.
Verantwoordelijkheden en eigendom
Alle middelen die door Humanitas DMH aan de werknemer beschikbaar worden gesteld, blijven eigendom van Humanitas DMH. Er wordt bijgehouden wat de medewerker aan middelen in bruikleen heeft. Indien de werknemer niet meer thuis werkt of uit dienst gaat, dienen alle middelen per omgaande ingeleverd te worden.

Overige aandachtspunten
  • Ter voorkoming van gezondheidsklachten als gevolg van thuiswerken houdt de werknemer zich aan de adviezen van HDMH. De werknemer controleert jaarlijks of de thuiswerkplek aan de eisen voldoet;
  • Advies over de thuiswerkplek kan ingewonnen worden door de medewerker bij een Arbo deskundige of HR-adviseur;
Via Weten & Regelen wordt geïnformeerd over thuiswerken, arbeid- en gezondheidsrisico’s van thuiswerken en over werk- en rusttijden. Met het jaargesprek wordt thuiswerken geëvalueerd;
We stellen geen budget beschikbaar om zelf een thuiswerkplek in te richten. Door te faciliteren voldoen wij aan de eisen om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek;
De thuiswerkplek betreft bruikleen en is eigendom van Humantas DMH. Bij uit dienst treden worden alle spullen weer opgehaald.
De werknemer wordt door Humanitas DMH geïnformeerd over de (wettelijke) regels die gelden voor thuiswerken. De werknemer is verplicht om deze regels na te leven en de door Humanitas DMH ter beschikking gestelde zaken conform deze regelingen te gebruiken. Als de werknemer niet volgens de uitgangspunten van deze regeling kan thuiswerken, dan wordt thuiswerken afgeraden.

 

Scope

1. Deze regeling is vastgesteld door de Raad van Bestuur met ingang van 1 november 2021 en heeft directe werking.
2. De looptijd van de thuiswerkregeling is voor onbepaalde tijd.
3. De rechten van werknemers die alreeds gefaciliteerd voor thuiswerken, worden gerespecteerd.
4. De verantwoordelijkheid voor de regeling berust bij de directie HR.
5. De Raad van Bestuur beslist in zaken waarin de regeling niet voorziet.
6. HDMH zal de regeling eenzijdig aanpassen aan de geldende belastingwetgeving en cao Gehandicaptenzorg.